a média megmérgezi a lelküket2009.07.27. 15:22, Rebeka
A tinisztárok túl szexi, felnőtt női szerepeket követő megjelenítése a médiában elbizonytalanítja a fiatalokat és megmérgezi a lelküket, vele együtt pedig a szépségről és a szex szerepéről alkotott képüket is torzítja - állítja a Psychology Today amerikai pszichológiai szaklap friss cikkében. Miley Cyrus - illetve az, ahogy a reklámipar tálalja őt - vajon valóban rossz hatással van a fiatal lányokra, vagy az egész csak begyepesedett felnőttek ostoba parája?
ha érdekel a teljes cikk kattints a bővebbenre
Marketingszűz vagy-e? - kérdezi az IM friss számában fellelhető teszt, amiből világosan kiderül, hogy parfümöt ma nem feltétlenül az tud eladni, aki ért a divathoz vagy az illatokhoz, hanem aki megfelelő köntösbe csomagolja az árut: például egy menő tinisztár nevével kapcsolva. Miley Cyrus, Demi Lovato, Selena Gomez vagy Vanessa Hudgens - bár a valóságban érző emberek, üzleti szempontból dollármilliókat érő termékekről van szó. Közben pedig százezrek számára az ő karakterük a példa, rájuk szeretnének hasonlítani. Viselkedésük minta a 12-17 éves lányok számára - és ennek veszélyeit sokszor talán sem a sztárok, sem pedig az üzleti élet vezetői nem mérik fel, nem is beszélve a tévében látottakra tudat alatt reagáló fiatalokról.
A Disney-hercegnő hús-vér másai kedves, mosolygós kislányok, aztán ahogy telik-múlik az idő, lepottyan a tojáshéj a hamvas tinicelebek fenekéről, és 16-18 éves koruk között szuperszexi fiatal nőkké avanzsálnak. Legalábbis kívülről, a kamera előtt - aki látta már Miley Cyrus vadiúj reklámfotóit, csak ámul és bámul, hogyan lehet egy alig 16 éves lány ennyire tudatosan nőies és vonzó. És valóban: mióta a Disney-sztárok villantanak és vetkőznek, tele a Myspace és a Facebook köldökig dekoltált felsőben feszítő, csücsörítő, miniszoknyában asztalon pózoló kistinikkel - a fiatalokban pedig tudat alatt is egyre erősödik az érzés, hogy csak az lehet hasznos és egészséges tagja a társadalomnak, aki tökéletes, formás idomokkal bír és már 16 évesen felnőtt nőket megszégyenítő, kifinomult stílusérzékkel rendelkezik. No és hol maradnak az önmagukat kereső, kísérletező, álmodozó kamaszok, akik szépen lassan megismerik és elfogadják testük előnyös és kevésbé fotógén területeit? Mikor és hogyan tudnák megismerni, elfogadni és megszeretni magukat, amikor a hús-vér kortárs példaképet tökéletes Barbie-babára sminkelte és photoshoppolta tucatnyi ügyes kéz, bónuszként pedig pont tökéletesen szexi külseje teszi őt sikeressé és népszerűvé? Még ha meg is tudná közelíteni ezt az ideált egy átlagos 13-16 éves lány, vajon helyes-e, hogy valódi, belső értékei helyett arra koncentrál, hogy szupertrendi cuccokban lófrálhasson (Miley bevallottan márkafüggő) és minden férfi térdre hulljon szexi imázsa előtt?
„A nemi erőszak és a szexuális zaklatás a hiper(hetero)szexualizáció mellékterméke” - írja a Psychology Today. Magyarra fordítva: a túl korán túl nőiessé váló kislányok gyakrabban válnak pedofil és egyéb aberrált fickók céltáblájává, de az idő előtt elvesztett szüzesség is lehet életre szóló lelki trauma forrása. Aki azonban eltér az átlagtól, azt kinézik és kinevetik, extrém esetben fizikailag is bántalmazzák: egy 2008-as felmérésben részt vevő diákcsoport 52 százalékát érte már támadás azért, mert nem volt elég trendi és szexi, 35 százalékot pedig zaklattak már szexuálisan, csak mert túl kihívóan öltözködtek és viselkedtek (Gruber & Fineran, 2008). A meleg, leszbikus és biszexuális tiniket pedig még nagyobb valószínűséggel csinálták ki osztálytársaik, 79 százalékukat érte már valamilyen atrocitás.
Nem, mindez természetesen nem Miley Cyrus hibája - abban azonban számos gyermekpszichológiában jártas szakember egyetért, hogy a nemi sztereotípiákat és a szexiséget túlzottan is előtérbe toló reklámok, hirdetések, filmek, klipek és magazinok bizony jócskán hozzájárulnak a fenti problémákhoz. Szerintük úgy enyhíthető a marketingszempontból túl szexivé manipulált tinisztárok kamaszokra gyakorolt rossz hatása, ha a felelős felnőttek mindezt megtesznek azért, hogy megmutassák a fiataloknak, hogy a plakátokon látott kép sokszor nem más, csak a valóság cukorszirupos, erősen felnagyított, feltuningolt változata, az életben pedig nem mindig azok az abszolút győztesek, akik már 12 évesen tökéletesen trendi testberendezéssel és marketingszempontból előnyös külső csomagolással rendelkeznek.
|